Takaisin liikkeelle kivuttomin jaloin!

Jalkojen hyvinvointi on ehdottoman tärkeää liikuntaa harrastavalle: jalkojen pitää jaksaa kävellä, juosta ja ponnistaa, mutta kipu voi estää tämän kokonaan. Paljon liikkuvan jalkoja koettelevat toistuvat iskut ja ponnistukset sekä joskus myös hankaavat ja hikiset urheilukengät. Neuvomme, miten hoitaa ja ennaltaehkäistä liikkujan tyypilliset kivunaiheuttajat: revähdykset, rasitusvammat sekä känsät tai rakot.

Äkillisesti syntyvät vammat

Revähdyksiä ja nyrjähdyksiä hoidetaan kylmällä, joka lievittää kipua ja vähentää turvotusta. Kipukohtaa haudotaan kylmällä geelipussilla. Treenilaukussa voi myös kuljettaa mukana viilentävä geeliä, joka toimii lievään kipuun hätävarana silloin, kun kylmähaudetta ei ole.

Huolellinen lämmittely ja treenin jälkeinen jäähdyttely ja venyttely ehkäisevät loukkaantumista ja rasitusvammoja parhaiten. Peclavus Sports lämmittävä geeli rentouttaa lihaksia ja auttaa näin lihasten alkuverryttelyssä ja palautumisessa treenin jälkeen. Se tuo myös miellyttävästi lisälämpöä kylmällä säällä treenatessa. Peclavus Sports-sarjan viilentävä geeli tai suihke taas viilentää jalkoja, poistaa väsymyksen tunnetta ja auttaa rasittuneita lihaksia toipumaan rankasta treenistä.

Pitkäaikaiset kiputilat

Salibandyä harrastavan Mikon akillesjänne kipeytyy treeneistä helposti. Mikosta tuntuu, että hänen on kohta jättäydyttävä joukkueesta pois, koska kipu haittaa suoritusta, eikä hän pysty treenaamaan yhtä paljon kuin muut.

Jos jalat tuntuvat toistuvasti poikkeuksellisen rasittuneilta tai kantapäähän tai akillesjänteeseen sattuu, saattavat jalat kaivata ylimääräistä suojaa iskuilta ja paineelta, joita liikkuminen aiheuttaa. Geelistä valmistetut pohjalliset tai kantakupit ovat silloin hyvä valinta, koska ne mukailevat jalan luonnollista rasvapatjaa, joka vaimentaa iskuja. Erillinen pohjallinen tai kantakuppi myös vähentää akillesjänteeseen kohdistuvaa painetta.

prostretchplusjalka.pngJoskus venyttely voi toimia välittömänä kivunlievittäjänä. Jos kantapääkipu johtuu jalkapohjan jännekalvon tulehduksesta, on jalkapohjan jännekalvon eli plantaarifaskian venyttely tärkeä osa kivunhoitoa. Samoin akillesjänteen kipua ja kireyttä hoidetaan venyttämällä jännettä. Tehokkaan venytyksen aikaansaaminen voi kuitenkin olla vaikeaa ilman apuvälineitä. Tätä varten on suunniteltu ProStretch Plus, jolla saa näihin ongelmakohtiin tehokkaan venytyksen missä tahansa. ProStretch Plus -venyttäjälllä on helppo saada tehokkaat venytykset jalkapohjan jännekalvoon, nilkkaan, akillesjänteeseen, pohkeeseen, sääreen ja reiteen. Lisäksi sillä voi vahvistaa pohkeen ja nilkan lihaksia, joiden huolto voi helposti jäädä vähemmälle huomiolle. Nyrjähdykset, penikkatauti ja akillesjänteen kireys ovat tavallisia urheilijan jalkaongelmia, joita voi ennaltaehkäistä vahvistamalla ja venyttelemällä jalkojen lihaksia huolellisesti. Kipeän kohdan venyttelyssä on kuitenkin oltava hyvin varovainen, jottei aiheuta pahempaa vahinkoa. Venytys ei saisi sattua.

Myös hieronta auttaa lievittämään lihaskalvojen kireyttä ja se tekee muutenkin hyvää lihaksille ja verenkierrolle.

Ratkaisu Mikon ongelmaan: Lyhyt lepojakso ja akillesjänteen säännölliset venytysharjoitukset auttavat palauttamaan kireää jännettä ennalleen. Lisäksi geelikantakuppien käyttö yhdessä venyttelyn kanssa vähentää akillesjänteeseen kohdistuvaa rasitusta jatkossa.

Rakot, känsät ja kovettumat

Mirja haluaa taas aloittaa kauan jääneen lenkkeilyharrastuksen. Jo ensimmäisellä lenkillä hän huomaa, että yksi varpaista hankaa toisen varpaan sivua. Jonkin ajan kuluttua varpaaseen syntyy kipeä känsä, ja lenkkeilystä tulee liian kivuliasta. Kenkien vaihtaminenkaan ei ongelmaan auttanut.

Hankauksesta syntyneet känsät ja rakot voivat olla kivuliaita. Tällöin tärkeintä on päästä eroon niiden aiheuttajasta, eli hankauksesta. Sitä voivat aiheuttaa vääränlaiset kengät ja hien aiheuttama kosteus kengässä. Jos kenkien vaihto ja jalkadeodorantin käyttö ei auta, on ihoalue suojattava geelistä, silikonista tai kankaasta valmistetulla kevennysterapiasuojalla. Ihon hankautumista rikki voi ehkäistä Peclavus Sports suojapuikolla, joka luo iholle ylimääräisen suojakerroksen. Jo syntyneet känsät ja kovettumat voi hoitaa pois kovettumavoiteella. Sen sisältämä salisyylihappo pehmittää känsää tehokkaasti.

Ratkaisu Mirjan ongelmaan: Talkki ehkäisee kitkaa luovaa kosteutta varpaiden välissä. Känsä hoidetaan pois kovettumavoiteella. Niin kauan kuin känsä on vielä kipeä, ihoalue suojataan varpaaseen pujotettavalla geelisuojalla.

Olit sitten aloittamassa terveellisempää elämäntapaa tai palaamassa liikunnan pariin tauon jälkeen, aloita rauhallisesti ja etene kärsivällisesti kohti tavoitteitasi! Jos omat konstit eivät kaikesta huolimatta auta, hae apua lääkäristä tai jalkahoitajalta. Ohessa lisää asiaa joistakin jutussa mainituista vaivoista:

Plantaarifaskiitin hoidon 2 askelta
Känsän hoito ja tunnistaminen
Jalkojen hiki ja haju kuriin
Koukkuvarvas, vaivaisenluu ja muut varvasongelmat
Hiero jalat terveiksi ja virkeiksi

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Yleistä verkkokaupasta

Verkkokaupan tuotteita myy Lumicos Oy (y-tunnus 0153308-7) toiminimellä Jalkahoitokauppa. Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille Suomen alueella. Tuotteiden ja toimitus- tai maksutapakulujen hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan pääsääntöisesti internetin välityksellä osoitteesta www.jalkahoitokauppa.fi ostoskorin kautta. Kaikki tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta, toimituskulut sekä tilatut tuotteet. Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää oikean sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä. Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin. Tilaukseen sisältyy maksuvelvollisuus.

Maksutavat

Tuotteet ja niiden postikulut maksetaan tilauksen yhteydessä. Asiakas voi maksaa seuraavilla maksutavoilla:

Klarna Checkout

Yksityisasiakkaat:
  • Klarna-lasku ja -kampanjat (Maksa myöhemmin)
    Tutustu ehtoihin kassasivulla. Maksutapa ei ole saatavilla kaikkiin tilauksiin. Lasku lähetetään sähköpostiisi tilauksen toimituspäivänä. Voit myös ladata laskusi Klarnan sivuilta osoitteesta https://app.klarna.com.
  • Kortti: Visa, Mastercard, American Express
  • Verkkopankki: Osuuspankki, Nordea, DanskeBank, Aktia, Säästöpankki, S-Pankki
Yritykset:
  • Klarna-yrityslasku (Maksa myöhemmin)
    Tutustu ehtoihin kassasivulla. Maksutapa ei ole saatavilla kaikkiin tilauksiin. Lasku lähetetään sähköpostiisi tilauksen toimituspäivänä.
  • Kortti: Visa, Mastercard, American Express

Klarna Checkout -maksupalvelun kautta tehdyissä tilauksissa Klarna Oy on maksun saaja. Laskutukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä Klarnan asiakaspalveluun. Tilaukseen, toimitukseen ja palautuksiin liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä verkkokauppamme asiakaspalveluun.

Paytrail

  • Verkkopankki: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Ålandsbanken, Handelsbanken, S-Pankki, Aktia, Säästöpankki, POP Pankki, Oma Säästöpankki
  • Kortti: Visa, Mastercard, American Express
  • MobilePay

Paytrail -maksupalvelun kautta maksetuissa tilauksissa maksun saajana näkyy Paytrail Oyj.

Toimitustavat ja toimituskulut

Keräämme ja postitamme tuotteita jokaisena arkipäivänä. Paketit lähtevät meiltä pääsääntöisesti 1-2 arkipäivän sisällä tilauksesta. Mikäli tilaus sisältää varastosta loppuneita tuotteita, joille on ilmoitettu erillinen toimitusaika, toimitetaan koko tilaus kerralla pisimmän toimitusajan mukaisesti. 

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Jos tilauksesi on poikkeuksellisen suuri ja painava, toimituskulut saattavat nousta alla ilmoitetusta – lopullinen toimituksen hinta kuitenkin ilmoitetaan kassasivulla.

Tarjoamme asiakkaillemme seuraavat toimitustavat (hinnat sis. alv. 24 %):

Kirje (4-6 pv) – 3,00 €

Pienet tuotteet voidaan toimittaa suoraan postilaatikkoosi tavallisena kirjeenä, jolla on 4-6 päivän toimitusaika. Tämä lähetys ei ole seurattavissa.

Kirje (2-3 pv) – 4,50 €

Postin Pikkupaketti eli nopeampi kirjelähetys seurantakoodilla. Jaetaan postiluukkuusi 2-3 arkipäivän kuluessa.

Postipaketti – alk. 5,90 €

Nouto valitsemastasi Postin toimipisteestä tai pakettiautomaatista 1-2 arkipäivän toimitusajalla paketin lähettämisestä. Kun paketti on saapunut noutopaikkaan, saat Postilta saapumisilmoituksen tekstiviestillä ja sähköpostilla. On siis tärkeää, että syötät tilatessasi ajantasalla olevat yhteystiedot huolellisesti. Posti säilyttää pakettia noutopisteessä vain 7 vuorokautta. Suosittelemme tarkkailemaan paketin kulkua Postin lähetyksenseurannasta, jotta mahdolliset poikkeamat lähetyksen kulussa huomataan mahdollisimman pian.

Matkahuolto: Lähellä paketti - alk. 6,90 €

Nouto valitsemastasi Matkahuollon pakettipisteestä tai -automaatista. Toimitusaika 1-3 arkipäivää paketin lähettämisestä. Kun paketti on saapunut noutopaikkaan, saat Matkahuollolta saapumisilmoituksen tekstiviestillä. Pakettia säilytetään noutopisteessä 14 vuorokautta, automaateissa vain 7 vuorokautta. Lähetyksen etenemistä kannattaa seurata lähetyksen seurannasta.

Kotiinkuljetus – alk. 10,90 €

Jos valitset toimitustavaksi kotiinkuljetuksen, Posti ottaa sinuun yhteyttä 1–2 työpäivän kuluessa lähettämisestä ja sopii kanssasi toimitusajankohdasta. Suurimmissa kaupungeissa toimitus on mahdollinen arkisin klo 21 asti, muualla klo 14 mennessä. Palveluun kuuluu vain yksi jakeluyritys.

Nouto Tampereen myymälästä – 0,00 €

Voit noutaa tilauksesi myös ilman toimituskuluja Tampereen myymälästämme. Osoite on: 
TAKK / Koulutuskeskus Lumova
Tampereen valtatie 15
33100 Tampere

Aukioloajat: ma-to 9.00–18.00, pe 10.00-16.30,

Muistathan, että tilaus on noudettavissa vasta, kun olet saanut vahvistuksen siitä, että tilaus on kerätty ja noudettavissa. Tämä on siis eri myöhemmin lähetettävä viesti kuin heti tilauksen jälkeen automaattisesti lähetetty tilausvahvistus. Lähetämme noutovahvistuksen sähköpostilla. Yleensä noutotilaukset ovat noudettavissa 1-2 arkipäivän kuluessa tilauksesta.

Palautusehdot

Palautusoikeus

Asiakkaalla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän palautusoikeus. Palautusoikeus koskee vain alkuperäispakkauksessa olevia uutta vastaavia, käyttämättömiä sekä myyntikelpoisia tuotteita. Palautuksesta on ilmoitettava asiakaspalveluumme 14 päivän sisällä tuotteiden vastaanottamisesta, kirjallisesti tai puhelimitse ennen palautuksen lähettämistä. Paketin noutamatta jättäminen ja/tai ilman palautusilmoitusta lähetetty tuote ei ole hyväksyttävä palautus – kaupan perumiseksi edellytetään ilmoitus asiakkaalta. Veloitamme noutamattomasta lähetyksestä aiheutuneet postikulut asiakkaalta. Jos palautettu tuote ei ole em. uutta vastaavassa kunnossa, ei kauppaa voida purkaa. Mahdollinen tuotteen takaisinlähetys tapahtuu asiakkaan kustannuksella.

Palautuksen toimitus ja kulut

Palautuksen aiheuttamat kustannukset veloitetaan asiakkaalta. "Asiakaspalautus"-tunnuksella tai -osoitekortilla lähetetty palautus pakettina maksaa 6,00 euroa. Kirjekokoisen asiakaspalautuslähetyksen kulut ovat 3,00 euroa. Palautuskulut peritään rahojen palautuksen tai laskuhyvityksen yhteydessä. Jos palautat vain osan tilauksen tuotteista, palautusmaksua ei peritä, mutta tilauksen toimituskuluja ei palauteta. Vastuu palautuksen perille saapumisesta on asiakkaalla, joten pyydä palautuksen lähetyksestä kuitti Postissa. Palautettavat tavarat on lähetettävä viimeistään 14 päivän kuluessa palautusilmoituksen tekemisestä. Voimme pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes olemme saaneet tavaran takaisin tai kunnes olette osoittanut lähettäneenne tavaran takaisin.

Rahojen palautus

Kun palautus on vastaanotettu ja hyväksytty, lähettää Klarna sähköpostitse ohjeet rahojen palautusta varten. Maksutavan ollessa luottokortti, hyvitetään palautus luottokorttilaskullesi. Laskun tai erämaksun tapauksessa hyvitys tehdään Klarna-laskulle tai -tilille. Suoritamme palautuksen siis sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia. Laskuhyvityksestä tai rahojen palautuksesta vähennetään em. palautusmaksu. Mikäli tilauksen toimitustavaksi on valittu muu kuin edullisin mahdollinen toimitustapa, ei toimitustavasta aiheutuneita lisäkuluja palauteta tai hyvitetä.

Reklamointi viallisista tuotteista

Ongelmatilanteet kuljetuksessa sekä viallisten tuotteiden osalta: mikäli tuote on kadonnut kuljetuksen aikana, vioittunut tai asiakkaalle on toimitettu väärä tuote, tulee asiakkaan ilmoittaa virheestä välittömästi asiakaspalveluumme. Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vioittunut postissa, on tuotteesta tehtävä välittömästi reklamaatio postiin.


Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. Jalkahoitokauppa käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti. Tutustu tietosuojaselosteeseemma tästä.

Jos kauppasopimusta koskevaa mahdollista erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).