6 tapaa raikastaa jalat

Tiesitkö, että jalkaterissämme on 125 000 hikirauhasta ja niistä erittyy hikeä päivän aikana noin 1–2 desilitraa?* Jalkojen hikoilu sekä haju jaloissa tai kengissä on siis hyvin arkinen ongelma, josta jokainen välillä kärsii. Halusit sitten päästä eroon hajuongelmasta tai vain viilentää kengässä hiostuneita jalkoja, lue tästä 6 vinkkiämme hikoileville jaloille.

1.  Kulje paljain jaloin

Ilman sukkia ja kenkiä jalat eivät luonnollisesti pääse hiostumaan niin paljoa. Paljain jaloin liikkuminen luonnollisilla alustoilla on jopa suositeltavaa, koska jatkuva tasaisilla lattioilla ja asvaltilla kävely surkastuttaa jalkojen pieniä lihaksia. Paljain jaloin käveleminen vaatii hieman totuttelua, mutta niin kauan kuin et astu mihinkään terävään ja saa haavoja, ei uusista tuntemuksista jalkapohjissa ole haittaa. Myös jalkojen iho voi hieman paksuuntua ja kuivua paljain jaloin kävelystä, joten muista käyttää tarpeeksi kosteuttavaa jalkavoidetta. Ikäihmisille ja diabeetikoille paljain jaloin kävelyä ei valitettavasti voida suositella: jalkapohjien heikentynyt tuntoaisti altistaa haavoille ja tulehduksille.

2. Pidä kengät raikkaina

Tuuleta kenkiäsi mahdollisimman paljon: Sanotaan, että kenkien pitäisi käytön jälkeen antaa kuivua ja palautua takaisin muotoonsa yhden vuorokauden. Myös sukkien ja pohjallisten käyttö vähentää hajun tarttumista kenkään ja pidentää kenkien käyttöikää. Sandaalit ovat ilmanvaihdon kannalta ihanteelliset kengät, ja siksi moni käyttääkin niitä työkenkinä. Paljon käytettävien sandaalien pitäisi kuitenkin olla tukevat jalassa. Litteät tai nilkkaremmittömät sandaalit eivät tue jalkaa tai luonnollista kävelyä.

3. Oikeanlaiset sukat

Hyvät sukat kuljettavat hikeä pois iholta ja ns. hengittävät. Siksi sukkamateriaalina suositaan nykyisin erilaisia tekokuituja, polyestereja ja polyamideja. Perinteiset puuvillasukat imevät hyvin kosteutta, mutta eivät kuljeta kosteutta pois.

4. Kylvetä jalkoja usein

Hyvä jalkakylpy puhdistaa jalat kunnolla ja poistaa hajua aiheuttavat bakteerit iholta. Raikas kylpy myös tuntuu mukavan viileältä hikisille jaloille. Käytä jalkakylpyihin kylpysuolaa tai kylpynestettä, jossa on oikeasti puhdistavia ja hoitavia ainesosia – jotkut kylpysuolat eivät tee muuta kuin tuoksuvat hyvälle. Jos ihosi on kuiva, pidä kylvyt lyhyinä: liika liottaminen kuivattaa ihoa entisestään. Kuivaa jalat huolellisesti kylvyn jälkeen (etenkin varpaanvälit!) ja viimeistele ihoa kosteuttavalla ja suojaavalla jalkavoiteella.

5. Suojaudu hajulta jalkadeodorantilla

Jalkadeodorantit on suunniteltu ehkäisemään jalkojen hajua aiheuttavia bakteereita. Jos jalat ovat siis taipuvaisia hikoiluun ja hajuihin, kannattaa sellaista käyttää säännöllisesti. Jaloille on monenlaisia deodorantteja, esim. voiteita, suihkeita ja talkkia.

6. Viileä ja raikas pika-apu!

Erilaisilla suihkeilla voi viilentää ja raikastaa jalkojen tuoksua helposti ja nopeasti: pidä pieni suihke aina laukussasi mukana tai hemmottele itseäsi lempituoksullasi pitkän päivän jälkeen. Esimerkiksi mentholin tuoksu on niin voimakas, että sitä sisältävä suihke viilentää ja raikastaa varmasti!


Testasimme nämä:

Peclavus Jalkakylpytiiviste sisältää luonnollisia iho desinfioivia ainesosia ja tuoksuu raikkaalta. Riittoisa ja edullinen.

Jalkadeodoranttivoide ehkäisee hajua aiheuttavia bakteereita ja riittää myös kevyeksi jalkavoiteeksi, jos iho ei ole erityisen kuiva.

Jalkadeodorantti–Talkki imee kosteutta ja poistaa hajua sukkien sisällä. Hyvä esimerkiksi varpaavälihautumien ja jalkasienen ehkäisyyn.

Virkistävä jalkasuihke tuntuu ihanan viileältä, kun jalkoja kuumottaa. Kätevä käyttää.


Kaikki tuotteet hikoileville jaloille


*Lähteet: Terveyskirjasto 1 & 2

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Yleistä verkkokaupasta

Verkkokaupan tuotteita myy Lumicos Oy (y-tunnus 0153308-7) toiminimellä Jalkahoitokauppa. Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille Suomen alueella. Tuotteiden ja toimitus- tai maksutapakulujen hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan pääsääntöisesti internetin välityksellä osoitteesta www.jalkahoitokauppa.fi ostoskorin kautta. Kaikki tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta, toimituskulut sekä tilatut tuotteet. Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää oikean sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä. Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin. Tilaukseen sisältyy maksuvelvollisuus.

Maksutavat

Tuotteet ja niiden postikulut maksetaan tilauksen yhteydessä. Verkkokaupassa voidaan maksaa seuraavilla maksutavoilla: Klarna-lasku, Klarna-tili, verkkopankki (Osuuspankki, Nordea, DanskeBank, Aktia, Säästöpankki, S-Pankki) ja maksukortit (Visa, Mastercard, American Express). Maksutapojen Klarna-lasku ja -erämaksu saatavuus riippuu siitä, onko asiakas antanut henkilötunnuksensa kassalla, sekä Klarnan automatisoidusta luottoarviosta. Verkkopankkien ja maksukorttien osalta maksaminen tapahtuu Klarna Oy:n sivuston kautta, ja Klarna Oy on myös maksun saaja.

Korttimaksu: Visa, MasterCard, American Express (0 €)

Mikäli haluat maksaa Visa (myös Electron), MasterCard tai American Express -kortilla, Jalkahoitokauppa toimii ainoastaan tuotteiden ja palveluiden markkinoijana ja lisäksi toimittaa tuotteet ostajalle. Klarna Oy toimii korttimaksuissa tuotteen myyjänä ja kauppa syntyy asiakkaan ja Klarna Oy:n välille. Myyjän vastuulla ovat kaikki kauppaan liittyvät velvoitteet. Klarna Oy on myös maksun saaja.

Verkkopankit: Osuuspankki, Nordea, DanskeBank, Aktia, Säästöpankki, S-Pankki (0 €)

Verkkopankkimaksamiseen liittyvän maksu- ja rahoituspalvelun toteuttaa Klarna Oy yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Klarna Oy ostaa maksusuorituksen ja tilittää sen kauppiaalle. Käyttäjän kannalta palvelu toimii aivan kuten perinteinen verkkomaksaminenkin.

Klarna lasku (0 €)

Osta nyt, maksa jälkikäteen.

Klarna Laskulla maksaessasi asiointisi on turvallista ja helppoa. Sinun ei tarvitse koskaan ilmoittaa maksukorttisi tietoja ja saat tilaamasi tuotteet aina ennen kuin sinun tarvitsee maksaa niitä. Lasku lähetetään sähköpostiisi, kun tilaus on toimitettu.

  • Saat tilaamasi tuotteet aina ennen kuin maksat niitä
  • Maksuaika aina 14 vuorokautta
  • Sinun ei tarvitse koskaan ilmoittaa maksukorttisi tietoja
  • Kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden palautusoikeus
  • Lataa alkuperäinen laskusi osoitteessa klarna.fi
  • Mahdollisuus maksaa lasku myös erissä
  • Ei maksutapakuluja

Maksun myöhästyessä laskun loppusummaan lisätään muistutusmaksu 5,00 € ja viivästyskorkoa korkolain mukaan. Klarna tarkistaa ostohetkellä tilaajan luottokelpoisuuden, mikä joissain tapauksissa voi tarkoittaa myös luottotietojen tarkistamista. Henkilötietoja käsitellään henkilötietolain mukaisesti. Klarna käyttää henkilötietoja asiakasanalyysien tekemiseen, henkilön tunnistamiseen, luottokelpoisuusarviointiin ja markkinointitarkoituksiin. Henkilötunnusta käytetään asiakasnumerona asiakashallinnollisista syistä. Klarnan turvallisuuskäytäntöjen vuoksi Klarna-laskulla tilattuja tuotteita voi lähettää vain tilaajalle itselleen.

Klarna Joustava erämaksu

Valitessasi joustavan erämaksun päätät itse, missä tahdissa haluat maksaa ostoksesi (alkaen 1/24 jäljellä olevasta summasta, kuitenkin vähintään 5,00 EUR /kk). Tämä tarkoittaa, että

  • Saat tilaamasi tuotteet ennen kuin maksat
  • Sinun ei koskaan tarvitse antaa maksukorttitietojasi
  • Voit milloin tahansa maksaa loppusumman pois yhdellä kertaa

Kun maksat kuukausittain vähintään 1/24 (kuitenkin aina vähintään 5 EUR), joustavan erämaksun lainakorko on 19,90 %, eikä luotosta veloiteta muita maksuja. Todellinen vuosikorko ja luoton kokonaiskustannus ilmoitetaan verkkokaupan kassalla.

Kun valitset joustavan erämaksun, Klarna lähettää joka kuukauden lopussa kuukausilaskun, jolla ilmoitetaan vähintään maksettava summa. Mikäli sinulla on samanaikaisesti useita erämaksuja Klarnalla, kaikki ostokset kootaan samalle kuukausilaskulle.

Voit milloin tahansa vaihtaa pienemmän kuukausierän maksusuunnitelmaan, jolloin maksat kuukausittain vain 1 % jäljellä olevasta velasta. Näin voit tehdä maksamalla kuukausilaskulla ilmoitetun pienemmän vähimmäissumman. Lainakorko on tällöin 22,00 % jäljellä olevalle luotolle. Lisäksi kuukausittain veloitetaan 3,95 €:n käsittelymaksu. Maksat kuitenkin vain yhden käsittelymaksun kuukaudessa riippumatta ostojen määrästä. Esimerkiksi 1000,00 €:n ostokselle, joka maksetaan 12 samansuuruisessa 98,00 €:n kuukausierässä, todellinen vuosikorko on 34,64 %, ja luoton kokonaiskustannus on 1171,00 €.

Kun haet oikeutta maksaa ostoksesi erissä, haet Klarnalta kertaluottoa. Hakemuksen yhteydessä Klarna tekee luottotietojen tarkistuksen ja hyväksyy hakemuksen lähettämällä luottosopimuksen sähköpostitse (tai kotiosoitteeseesi, mikäli kyseessä on ensimmäinen ostosi tai edellisestä ostosta Klarnalla on kulunut aikaa). Klarnan luottosopimuksiin sovelletaan Klarnan yleisiä luottosopimusehtojaVoit lukea lisätietoa luotosta täältä: Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot

Klarna kampanjat: Osta nyt, maksa myöhemmin

Klarna tarjoaa ajoittain kampanjoita, jotka mahdollistavat maksun lykkäämisen 1-3 kuukaudella ilman lainakorkoa. Tarkista tämänhetkisen kampanjan ehdot ja kulut kassalla.

Kampanjalasku lähetetään kuun puolessa välissä ja eräpäivä on seuraavan kuukauden alussa. Jos maksat useampaa ostosta Klarnan erämaksulla, kampanjalasku yhdistetään kuukausilaskuusi. Kun valitset kampanjalaskun, Klarna lähettää sinulle luottosopimuksen sähköpostitse. Ensimmäinen Klarnan kanssa tekemäsi luottosopimus lähetetään postitse ilmoittamaasi kotiosoitteeseen. Voit myös maksaa kampanjalaskun erissä, jolloin maksat ostoksesi omaan tahtiisi joustavan erämaksun perusehtojen mukaan – kuitenkin vähintään 1 % luottosummasta ja aina vähintään 5 EUR. Tarkat ehdot löydät laskultasi ja Klarnan luottosopimuksiin sovellettavista yleisistä ehdoista.

Toimitustavat ja toimituskulut

Keräämme ja postitamme tuotteita jokaisena arkipäivänä. Paketit lähtevät meiltä pääsääntöisesti 1-2 arkipäivän sisällä tilauksesta. Mikäli tilaus sisältää varastosta loppuneita tuotteita, joille on ilmoitettu erillinen toimitusaika, toimitetaan koko tilaus kerralla pisimmän toimitusajan mukaisesti. 

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Toimitamme useimmat tilaukset Postin pakettina, jota voit seurata lähetystunnuksella, jonka saat toimitusvahvistuksen mukana.

Tarjoamme asiakkaillemme seuraavat toimitustavat:

Kirje – 3,00 €

Pienet tuotteet toimitetaan suoraan postilaatikkoosi tavallisena kirjeenä, jolla on 1-2 päivän toimitusaika. Tämä lähetys ei ole seurattavissa.

Postipaketti – 6,00 €

Nouto valitsemastasi Postin toimipisteestä tai pakettiautomaatista 1-2 arkipäivän toimitusajalla paketin lähettämisestä. Kun paketti on saapunut noutopaikkaan, saat Postilta saapumisilmoituksen tekstiviestillä ja sähköpostilla. On siis tärkeää, että syötät tilatessasi ajantasalla olevat yhteystiedot huolellisesti. Posti säilyttää pakettia noutopisteessä vain 7 vuorokautta. Suosittelemme tarkkailemaan paketin kulkua Postin lähetyksenseurannasta, jotta mahdolliset poikkeamat lähetyksen kulussa huomataan mahdollisimman pian.

Kotiinkuljetus – 16,00 €

Jos valitset toimitustavaksi kotiinkuljetuksen, Posti ottaa sinuun yhteyttä 1–2 työpäivän kuluessa lähettämisestä ja sopii kanssasi toimitusajankohdasta. Suurimmissa kaupungeissa toimitus on mahdollinen arkisin klo 21 asti, muualla klo 14 mennessä. Palveluun kuuluu vain yksi jakeluyritys.

Nouto Tampereen myymälästä – 0,00 €

Voit noutaa tilauksesi myös ilman toimituskuluja Tampereen myymälästämme. Osoite on: 
Lumova koulutuskeskus
Hämeenkatu 24, 4. krs
33200 Tampere

Aukioloajat: ma 10-16.30, ti-pe 9-18.30

Muistathan, että tilaus on noudettavissa vasta, kun olet saanut vahvistuksen siitä, että tilaus on kerätty ja noudettavissa. Tämä on siis eri myöhemmin lähetettävä viesti kuin heti tilauksen jälkeen automaattisesti lähetetty tilausvahvistus. Lähetämme noutovahvistuksen sähköpostilla. Yleensä noutotilaukset ovat noudettavissa 1-2 arkipäivän kuluessa tilauksesta.

Palautusehdot

Palautusoikeus

Asiakkaalla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän palautusoikeus. Palautusoikeus koskee vain alkuperäispakkauksessa olevia uutta vastaavia, käyttämättömiä sekä myyntikelpoisia tuotteita. Palautuksesta on ilmoitettava asiakaspalveluumme 14 päivän sisällä tuotteiden vastaanottamisesta, kirjallisesti tai puhelimitse ennen palautuksen lähettämistä. Paketin noutamatta jättäminen ja/tai ilman palautusilmoitusta lähetetty tuote ei ole hyväksyttävä palautus – kaupan perumiseksi edellytetään ilmoitus asiakkaalta. Veloitamme noutamattomasta lähetyksestä aiheutuneet postikulut asiakkaalta. Jos palautettu tuote ei ole em. uutta vastaavassa kunnossa, ei kauppaa voida purkaa. Mahdollinen tuotteen takaisinlähetys tapahtuu asiakkaan kustannuksella.

Palautuksen toimitus ja kulut

Palautuksen aiheuttamat kustannukset veloitetaan asiakkaalta. "Asiakaspalautus"-tunnuksella tai -osoitekortilla lähetetty palautus pakettina maksaa 6,00 euroa. Kirjekokoisen asiakaspalautuslähetyksen kulut ovat 3,00 euroa. Palautuskulut peritään rahojen palautuksen tai laskuhyvityksen yhteydessä. Jos palautat vain osan tilauksen tuotteista, palautusmaksua ei peritä, mutta tilauksen toimituskuluja ei palauteta. Vastuu palautuksen perille saapumisesta on asiakkaalla, joten pyydä palautuksen lähetyksestä kuitti Postissa. Palautettavat tavarat on lähetettävä viimeistään 14 päivän kuluessa palautusilmoituksen tekemisestä. Voimme pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes olemme saaneet tavaran takaisin tai kunnes olette osoittanut lähettäneenne tavaran takaisin.

Rahojen palautus

Kun palautus on vastaanotettu ja hyväksytty, lähettää Klarna sähköpostitse ohjeet rahojen palautusta varten. Maksutavan ollessa luottokortti, hyvitetään palautus luottokorttilaskullesi. Laskun tai erämaksun tapauksessa hyvitys tehdään Klarna-laskulle tai -tilille. Suoritamme palautuksen siis sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia. Laskuhyvityksestä tai rahojen palautuksesta vähennetään em. palautusmaksu. Mikäli tilauksen toimitustavaksi on valittu muu kuin edullisin mahdollinen toimitustapa, ei toimitustavasta aiheutuneita lisäkuluja palauteta tai hyvitetä.

Reklamointi viallisista tuotteista

Ongelmatilanteet kuljetuksessa sekä viallisten tuotteiden osalta: mikäli tuote on kadonnut kuljetuksen aikana, vioittunut tai asiakkaalle on toimitettu väärä tuote, tulee asiakkaan ilmoittaa virheestä välittömästi asiakaspalveluumme. Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vioittunut postissa, on tuotteesta tehtävä välittömästi reklamaatio postiin.


Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. Jalkahoitokauppa käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti. Tutustu tietosuojaselosteeseemma tästä.

Jos kauppasopimusta koskevaa mahdollista erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).