7 kenkäsyntiä, jotka pilaavat jalkasi

Jos jalat ovat joskus aiheuttaneet sinulle kipua, tiedät, kuinka paljon se voi vaikuttaa kaikkeen aktiivisuuteesi. Seisomatyö ja liikuntaharrastukset vaativat jaloiltamme paljon, joten hyvien kenkien valinta on kaikki kaikessa. Missä siis menee pieleen, kun niin moni kärsii jalkojen kiputiloista? Tarkista tästä yleisimmät kenkäsynnit ja pidä huolta, ettet enää sorru näihin!

1. Et totuttele jalkojasi uusiin kenkiin

Ennen tärkeää matkaa tai urheilusuoritusta saattaa tulla tarve päivittää vanhat kengät uusiin.  Upouusilla kengillä ei kuitenkaan kannata kulkea heti pitkiä matkoja, tai lopputuloksena voi olla rakkoja tai känsiä. Totuttele uusiin kenkiin pikkuhiljaa ainakin muutama käyttökerta ennen pidempiä kävelymatkoja.

2. Käytät vääränkokoisia kenkiä

Kengänkoko voi muuttua vielä aikuisiälläkin. Iän myötä jalkateriin tulee rakenteellisia muutoksia: nivelsiteet ja jänteet löystyvät, holvikaari laskeutuu alemmas ja iskuja vaimentava rasvapatja ohenee. Lisäksi painon nousu voi vaikuttaa kengän kokoon. Älä siis luota aina sokeasti ilmoitettuun kokonumeroon, vaan kokeile useita kokoja kenkäostoksilla.

3. Käytät paljon ohutpohjaisia kenkiä

Kengillä useimmiten kävellään asvaltilla tai muilla luonnottoman kovilla, joustamattomilla ja tasaisilla alustoilla, joille jalkojamme ei ole alunperin suunniteltu. Ohutpohjaiset kengät eivät juurikaan suojaa jalkaa iskuilta, vaan niissä päkiä ja kantapää rasittuvat helpommin, mikä voi johtaa kipuihin.

4. Käytät vanhoja, kuluneita kenkiä

Parhaat päivänsä nähneet kengät eivät tue jalkaa oikein, vaan voivat kääntää jalkaasi luonnottomaan ja vahingolliseen asentoon. Tarkista, että kenkiesi pohja on suorassa, ja ettei sisäpohja ole painunut kasaan esim. kantapään kohdalta.

5. Käytät kenkiä ilman sukkia

Jalat hikoavat kengässä aina, enemmän tai vähemmän. Kosteus kengän sisällä aiheuttaa kitkaa, josta voi syntyä rakkoja ja känsiä. Sukat imevät kengän sisällä syntyvän kosteuden ja suojaavat ihoasi hankaukselta.

6. Käytät samoja kenkiä päivästä toiseen

Kengät kostuvat ja painuvat kasaan käytössä, minkä jälkeen ne tukevat jalkaa huonommin. Käytön kestosta ja hikoilun määrästä riippuen kengät tarvitsevat ainakin vuorokauden aikaa kuivua ja palautua muotoonsa. Hanki siis useita kenkäpareja, joiden välillä voit vaihdella päivittäin.

7. Käytät urheilukenkiäsi väärään lajiin tai vapaa-ajalla

Esimerkiksi juoksukengät eivät käy kaikkeen liikuntaan: ne on suunniteltu rullaavaan askellukseen eteenpäin. Jos niillä siis pelataan tennistä tai jalkapalloa, jotka vaativat liikettä myös sivuttaissuunnassa, kengät voivat ohjata jalkaa luonnottomaan asentoon. Tarkista siis aina asiantuntijalta, millaiset lenkkarit sopivat sinun liikuntaharrastuksiisi.


Hyvien kenkien tuntomerkit

  • Tukevahko kantaosa ja pehmustettu reuna
  • Korko enintään 2 cm
  • Suora lesti
  • Säädettävä kiinnitys
  • Suora kengän kärki
  • Kärjessä vähintään 1 cm tilaa pisimmälle varpaalle
  • Painoltaan kevyet

Totutteletko uusiin kenkiin? Katso pehmusteet ja pohjalliset

Katso myös rakkoja ja känsiä hoitavat/ehkäisevät tuotteet


Lähteet: Dr. Jacqueline Sutera / Runner's World, Dr. Brian Fullem / Men's Health, Jalkaterapeutti Minna Stolt / IS.fi

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Yleistä verkkokaupasta

Verkkokaupan tuotteita myy Lumicos Oy (y-tunnus 0153308-7) toiminimellä Jalkahoitokauppa. Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille Suomen alueella. Tuotteiden ja toimitus- tai maksutapakulujen hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan pääsääntöisesti internetin välityksellä osoitteesta www.jalkahoitokauppa.fi ostoskorin kautta. Kaikki tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta, toimituskulut sekä tilatut tuotteet. Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää oikean sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä. Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin. Tilaukseen sisältyy maksuvelvollisuus.

Maksutavat

Tuotteet ja niiden postikulut maksetaan tilauksen yhteydessä. Asiakas voi maksaa seuraavilla maksutavoilla:

Klarna Checkout

Yksityisasiakkaat:
  • Klarna-lasku ja -kampanjat (Maksa myöhemmin)
    Tutustu ehtoihin kassasivulla. Maksutapa ei ole saatavilla kaikkiin tilauksiin. Lasku lähetetään sähköpostiisi tilauksen toimituspäivänä. Voit myös ladata laskusi Klarnan sivuilta osoitteesta https://app.klarna.com.
  • Kortti: Visa, Mastercard, American Express
  • Verkkopankki: Osuuspankki, Nordea, DanskeBank, Aktia, Säästöpankki, S-Pankki
Yritykset:
  • Klarna-yrityslasku (Maksa myöhemmin)
    Tutustu ehtoihin kassasivulla. Maksutapa ei ole saatavilla kaikkiin tilauksiin. Lasku lähetetään sähköpostiisi tilauksen toimituspäivänä.
  • Kortti: Visa, Mastercard, American Express

Klarna Checkout -maksupalvelun kautta tehdyissä tilauksissa Klarna Oy on maksun saaja. Laskutukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä Klarnan asiakaspalveluun. Tilaukseen, toimitukseen ja palautuksiin liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä verkkokauppamme asiakaspalveluun.

Paytrail

  • Verkkopankki: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Ålandsbanken, Handelsbanken, S-Pankki, Aktia, Säästöpankki, POP Pankki, Oma Säästöpankki
  • Kortti: Visa, Mastercard, American Express
  • MobilePay

Paytrail -maksupalvelun kautta maksetuissa tilauksissa maksun saajana näkyy Paytrail Oyj.

Toimitustavat ja toimituskulut

Keräämme ja postitamme tuotteita jokaisena arkipäivänä. Paketit lähtevät meiltä pääsääntöisesti 1-2 arkipäivän sisällä tilauksesta. Mikäli tilaus sisältää varastosta loppuneita tuotteita, joille on ilmoitettu erillinen toimitusaika, toimitetaan koko tilaus kerralla pisimmän toimitusajan mukaisesti. 

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Jos tilauksesi on poikkeuksellisen suuri ja painava, toimituskulut saattavat nousta alla ilmoitetusta – lopullinen toimituksen hinta kuitenkin ilmoitetaan kassasivulla.

Tarjoamme asiakkaillemme seuraavat toimitustavat (hinnat sis. alv. 24 %):

Kirje (4-6 pv) – 3,00 €

Pienet tuotteet voidaan toimittaa suoraan postilaatikkoosi tavallisena kirjeenä, jolla on 4-6 päivän toimitusaika. Tämä lähetys ei ole seurattavissa.

Kirje (2-3 pv) – 4,50 €

Postin Pikkupaketti eli nopeampi kirjelähetys seurantakoodilla. Jaetaan postiluukkuusi 2-3 arkipäivän kuluessa.

Postipaketti – alk. 5,90 €

Nouto valitsemastasi Postin toimipisteestä tai pakettiautomaatista 1-2 arkipäivän toimitusajalla paketin lähettämisestä. Kun paketti on saapunut noutopaikkaan, saat Postilta saapumisilmoituksen tekstiviestillä ja sähköpostilla. On siis tärkeää, että syötät tilatessasi ajantasalla olevat yhteystiedot huolellisesti. Posti säilyttää pakettia noutopisteessä vain 7 vuorokautta. Suosittelemme tarkkailemaan paketin kulkua Postin lähetyksenseurannasta, jotta mahdolliset poikkeamat lähetyksen kulussa huomataan mahdollisimman pian.

Matkahuolto: Lähellä paketti - alk. 6,90 €

Nouto valitsemastasi Matkahuollon pakettipisteestä tai -automaatista. Toimitusaika 1-3 arkipäivää paketin lähettämisestä. Kun paketti on saapunut noutopaikkaan, saat Matkahuollolta saapumisilmoituksen tekstiviestillä. Pakettia säilytetään noutopisteessä 14 vuorokautta, automaateissa vain 7 vuorokautta. Lähetyksen etenemistä kannattaa seurata lähetyksen seurannasta.

Kotiinkuljetus – alk. 10,90 €

Jos valitset toimitustavaksi kotiinkuljetuksen, Posti ottaa sinuun yhteyttä 1–2 työpäivän kuluessa lähettämisestä ja sopii kanssasi toimitusajankohdasta. Suurimmissa kaupungeissa toimitus on mahdollinen arkisin klo 21 asti, muualla klo 14 mennessä. Palveluun kuuluu vain yksi jakeluyritys.

Nouto Tampereen myymälästä – 0,00 €

Voit noutaa tilauksesi myös ilman toimituskuluja Tampereen myymälästämme. Osoite on: 
TAKK / Koulutuskeskus Lumova
Tampereen valtatie 15
33100 Tampere

Aukioloajat: ma-to 9.00–18.00, pe 10.00-16.30,

Muistathan, että tilaus on noudettavissa vasta, kun olet saanut vahvistuksen siitä, että tilaus on kerätty ja noudettavissa. Tämä on siis eri myöhemmin lähetettävä viesti kuin heti tilauksen jälkeen automaattisesti lähetetty tilausvahvistus. Lähetämme noutovahvistuksen sähköpostilla. Yleensä noutotilaukset ovat noudettavissa 1-2 arkipäivän kuluessa tilauksesta.

Palautusehdot

Palautusoikeus

Asiakkaalla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän palautusoikeus. Palautusoikeus koskee vain alkuperäispakkauksessa olevia uutta vastaavia, käyttämättömiä sekä myyntikelpoisia tuotteita. Palautuksesta on ilmoitettava asiakaspalveluumme 14 päivän sisällä tuotteiden vastaanottamisesta, kirjallisesti tai puhelimitse ennen palautuksen lähettämistä. Paketin noutamatta jättäminen ja/tai ilman palautusilmoitusta lähetetty tuote ei ole hyväksyttävä palautus – kaupan perumiseksi edellytetään ilmoitus asiakkaalta. Veloitamme noutamattomasta lähetyksestä aiheutuneet postikulut asiakkaalta. Jos palautettu tuote ei ole em. uutta vastaavassa kunnossa, ei kauppaa voida purkaa. Mahdollinen tuotteen takaisinlähetys tapahtuu asiakkaan kustannuksella.

Palautuksen toimitus ja kulut

Palautuksen aiheuttamat kustannukset veloitetaan asiakkaalta. "Asiakaspalautus"-tunnuksella tai -osoitekortilla lähetetty palautus pakettina maksaa 6,00 euroa. Kirjekokoisen asiakaspalautuslähetyksen kulut ovat 3,00 euroa. Palautuskulut peritään rahojen palautuksen tai laskuhyvityksen yhteydessä. Jos palautat vain osan tilauksen tuotteista, palautusmaksua ei peritä, mutta tilauksen toimituskuluja ei palauteta. Vastuu palautuksen perille saapumisesta on asiakkaalla, joten pyydä palautuksen lähetyksestä kuitti Postissa. Palautettavat tavarat on lähetettävä viimeistään 14 päivän kuluessa palautusilmoituksen tekemisestä. Voimme pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes olemme saaneet tavaran takaisin tai kunnes olette osoittanut lähettäneenne tavaran takaisin.

Rahojen palautus

Kun palautus on vastaanotettu ja hyväksytty, lähettää Klarna sähköpostitse ohjeet rahojen palautusta varten. Maksutavan ollessa luottokortti, hyvitetään palautus luottokorttilaskullesi. Laskun tai erämaksun tapauksessa hyvitys tehdään Klarna-laskulle tai -tilille. Suoritamme palautuksen siis sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia. Laskuhyvityksestä tai rahojen palautuksesta vähennetään em. palautusmaksu. Mikäli tilauksen toimitustavaksi on valittu muu kuin edullisin mahdollinen toimitustapa, ei toimitustavasta aiheutuneita lisäkuluja palauteta tai hyvitetä.

Reklamointi viallisista tuotteista

Ongelmatilanteet kuljetuksessa sekä viallisten tuotteiden osalta: mikäli tuote on kadonnut kuljetuksen aikana, vioittunut tai asiakkaalle on toimitettu väärä tuote, tulee asiakkaan ilmoittaa virheestä välittömästi asiakaspalveluumme. Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vioittunut postissa, on tuotteesta tehtävä välittömästi reklamaatio postiin.


Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. Jalkahoitokauppa käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti. Tutustu tietosuojaselosteeseemma tästä.

Jos kauppasopimusta koskevaa mahdollista erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).