Voihan penikat! Säärikivun aiheuttajat ja hoito

Säären lihasaitio-oireyhtymä eli ns. penikkatauti ilmenee turvotuksena säären alueella tai kipuna sääriluussa. Sen perimmäisenä aiheuttajana ovat jalkaterän väärät liikeradat kävellessä tai juostessa, mikä voi johtua nilkan tai pohjelihasten jäykkyydestä/ylirasituksesta.

Normaalisti askeltaessa nilkka hieman kiertyy sisä- tai ulkosuuntaan, jotta jalka mukautuu alustaan ja jalkaterään kohdistuva isku vaimenee. Tätä kutsutaan pronaatioksi. Jos nilkka kiertyy liikaa, rasitus kohdistuu myös sääriluuhun ja pohjelihaksiin. Tämän vuoksi jalkaterän tasapaino ja iskunvaimennus kärsii, mikä pidemmän ajan rasituksen myötä aiheuttaa sääreen kipua tai turvotusta. Myös huonot kengät tai äkillinen aktiivisuuden lisääntyminen voivat aiheuttaa oireet tai pahentaa ongelmaa.

Ylipronaatio voi johtua nilkan, akillesjänteen tai pohkeen kireydestä, jalan kaaren tuen puutteesta tai muusta lihasepätasapainosta. Jos jalkapohja ja sen kaari litistyy, tapahtuu nilkan ylipronaatio, mikä vetää sääriluun ja pohjelihakset mukanaan kiertoliikkeeseen. Pohjelihasten jäykkyys voi pahentaa ongelmaa, koska tällöin sääri voi mukautua kiertoliikkeeseen entistä huonommin. Tärkein hoitokeino on kuitenkin ylipronaation ehkäiseminen kunnollisella nilkan ja jalan kaaren tuella, sekä urheillessa että vapaa-ajalla.

Penikkataudin hoito

  • Pidä taukoa liikuntaharrastuksesta ainakin kuukauden ajan, jotta jalka saa rauhassa parantua. Vältä paljain jaloin kävelyä.
  • Anna kipukohdalle kylmähoitoa pakaste- tai geelipussilla 2-3 kertaa päivässä 5-10 minuutin ajan. Kylmä lievittää kipua ja turvotusta.
  • Turvotusta helpottaa, kun nostat jalan ylös aina, kun lepäät.
  • Käytä kompressiosäärystintä. Kompressio tukee jalkaa ehkäisten uudet vammat alueella. Se antaa myös lämpöä ja parantaa aineenvaihduntaa alueella, mikä edesauttaa paranemista.
  • Anna jaloille lepoa, kun ne sitä tarvitsevat: älä yritä urheilla kivusta huolimatta ja säästä jalkoja kipua aiheuttavalta rasitukselta arjessa niin paljon kuin pystyt. Palaa liikunnan pariin varovasti. 
  • Varovainen venyttely tai hieronta ovat sallittuja ja jopa suotavaa.
  • Käytä asianmukaisia kenkiä muulloinkin kuin urheillessa. Loppuun kuluneet ja/tai huonosti jalkaa tukevat vapaa-ajan kengät todennäköisesti pahentavat ongelmaa.

Näillä ohjeilla kivun pahin vaihe pitäisi helpottaa parissa viikossa. Entiseen liikunnan määrään paluun ja hoidon lopettamisen suhteen ei kuitenkaan tule hosua: usein pitkittynyt kipu johtuu vanhan vaivan uusiutumisesta. Säären lihasaitio-oireyhtymän kunnollinen paraneminen voi kestää parista kuukaudesta jopa puoleentoista vuoteen, joten jalkojen hyvinvointiin kannattaa kiinnittää huomiota pitkään.

Ennen säärikivun itsehoitoa on tärkeää varmistaa, ettei kipu johdu rasitusmurtumasta tai muusta vakavemmasta syystä.

2 askelta penikkataudin hoitoon

1. Nopeat ratkaisut avuksi penikkatautiin

Jalan kaaren tuki

Levon ja kylmähoidon jälkeen jalan kaaren tukeminen voi vaikuttaa suuresti kivunhoidossa. Jalkaterien kunnollinen tuki vähentää rasitusta sääriluulta ja ohjaa jalkaa liikkumaan oikein.

Kaaritukipohjalliset tukevat jalan oikeaa asentoa ja vaimentavat kantapäähän kohdistuvia iskuja. Kevyet pohjalliset sopivat sekä urheilu- että vapaa-ajan kenkiin ja ne voi helposti siirtää kengistä toisiin. Jos et tarvitse kaaritukea, kokeile pelkästään kantapäätä suojaavia geelikantakuppeja. 

Tehosta aineenvaihduntaa ja paranemista kompressiolla

Kevyt kompressio auttaa parantumisprosessia. Cho-Pat kompressiosäärystin tukee jalkaa ja edistää samalla aineenvaihduntaa ja antaa lämpöä, mikä auttaa kivunlievityksessä ja koko paranemisprosessissa.

2. Pitkävaikutteinen ja ennaltaehkäisevä hoito

Venytä ja vahvista

Pohkeen ylä- ja alaosan venyttely auttaa ehkäisemään sekä penikkatautia että akillesjänteen kiristymistä. Joustavat lihakset tukevat paremmin jalkojen liikettä ja loukkaantumisriski on pienempi.

ProStretch Plussalla pohkeen ja akillesjänteen venyttely onnistuu tehokkaasti ja turvallisesti. Sillä voi tehdä myös nilkan lihaksia aktivoivia harjoitteita. 

Hieronta

Hieronta parantaa aineenvaihduntaa, mikä edistää paranemista. Penikkataudin hoidossa kannattaa hieroa etenkin koko pohjelihasta sekä myös sääriluun vierustaa. Apuvälineillä, kuten nystyräpallolla, kovalla pallolla tai putkirullalla, pääsee käsiksi lihaskalvon triggerpisteisiin.


Lähde: Medi-Dyne

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Yleistä verkkokaupasta

Verkkokaupan tuotteita myy Lumicos Oy (y-tunnus 0153308-7) toiminimellä Jalkahoitokauppa. Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille Suomen alueella. Tuotteiden ja toimitus- tai maksutapakulujen hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan pääsääntöisesti internetin välityksellä osoitteesta www.jalkahoitokauppa.fi ostoskorin kautta. Kaikki tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta, toimituskulut sekä tilatut tuotteet. Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää oikean sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä. Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin. Tilaukseen sisältyy maksuvelvollisuus.

Maksutavat

Tuotteet ja niiden postikulut maksetaan tilauksen yhteydessä. Asiakas voi maksaa seuraavilla maksutavoilla:

Klarna Checkout

Yksityisasiakkaat:
  • Klarna-lasku ja -kampanjat (Maksa myöhemmin)
    Tutustu ehtoihin kassasivulla. Maksutapa ei ole saatavilla kaikkiin tilauksiin. Lasku lähetetään sähköpostiisi tilauksen toimituspäivänä. Voit myös ladata laskusi Klarnan sivuilta osoitteesta https://app.klarna.com.
  • Kortti: Visa, Mastercard, American Express
  • Verkkopankki: Osuuspankki, Nordea, DanskeBank, Aktia, Säästöpankki, S-Pankki
Yritykset:
  • Klarna-yrityslasku (Maksa myöhemmin)
    Tutustu ehtoihin kassasivulla. Maksutapa ei ole saatavilla kaikkiin tilauksiin. Lasku lähetetään sähköpostiisi tilauksen toimituspäivänä.
  • Kortti: Visa, Mastercard, American Express

Klarna Checkout -maksupalvelun kautta tehdyissä tilauksissa Klarna Oy on maksun saaja. Laskutukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä Klarnan asiakaspalveluun. Tilaukseen, toimitukseen ja palautuksiin liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä verkkokauppamme asiakaspalveluun.

Paytrail

  • Verkkopankki: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Ålandsbanken, Handelsbanken, S-Pankki, Aktia, Säästöpankki, POP Pankki, Oma Säästöpankki
  • Kortti: Visa, Mastercard, American Express
  • MobilePay

Paytrail -maksupalvelun kautta maksetuissa tilauksissa maksun saajana näkyy Paytrail Oyj.

Toimitustavat ja toimituskulut

Keräämme ja postitamme tuotteita jokaisena arkipäivänä. Paketit lähtevät meiltä pääsääntöisesti 1-2 arkipäivän sisällä tilauksesta. Mikäli tilaus sisältää varastosta loppuneita tuotteita, joille on ilmoitettu erillinen toimitusaika, toimitetaan koko tilaus kerralla pisimmän toimitusajan mukaisesti. 

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Jos tilauksesi on poikkeuksellisen suuri ja painava, toimituskulut saattavat nousta alla ilmoitetusta – lopullinen toimituksen hinta kuitenkin ilmoitetaan kassasivulla.

Tarjoamme asiakkaillemme seuraavat toimitustavat (hinnat sis. alv. 24 %):

Kirje (4-6 pv) – 3,00 €

Pienet tuotteet voidaan toimittaa suoraan postilaatikkoosi tavallisena kirjeenä, jolla on 4-6 päivän toimitusaika. Tämä lähetys ei ole seurattavissa.

Kirje (2-3 pv) – 4,50 €

Postin Pikkupaketti eli nopeampi kirjelähetys seurantakoodilla. Jaetaan postiluukkuusi 2-3 arkipäivän kuluessa.

Postipaketti – alk. 5,90 €

Nouto valitsemastasi Postin toimipisteestä tai pakettiautomaatista 1-2 arkipäivän toimitusajalla paketin lähettämisestä. Kun paketti on saapunut noutopaikkaan, saat Postilta saapumisilmoituksen tekstiviestillä ja sähköpostilla. On siis tärkeää, että syötät tilatessasi ajantasalla olevat yhteystiedot huolellisesti. Posti säilyttää pakettia noutopisteessä vain 7 vuorokautta. Suosittelemme tarkkailemaan paketin kulkua Postin lähetyksenseurannasta, jotta mahdolliset poikkeamat lähetyksen kulussa huomataan mahdollisimman pian.

Matkahuolto: Lähellä paketti - alk. 6,90 €

Nouto valitsemastasi Matkahuollon pakettipisteestä tai -automaatista. Toimitusaika 1-3 arkipäivää paketin lähettämisestä. Kun paketti on saapunut noutopaikkaan, saat Matkahuollolta saapumisilmoituksen tekstiviestillä. Pakettia säilytetään noutopisteessä 14 vuorokautta, automaateissa vain 7 vuorokautta. Lähetyksen etenemistä kannattaa seurata lähetyksen seurannasta.

Kotiinkuljetus – alk. 10,90 €

Jos valitset toimitustavaksi kotiinkuljetuksen, Posti ottaa sinuun yhteyttä 1–2 työpäivän kuluessa lähettämisestä ja sopii kanssasi toimitusajankohdasta. Suurimmissa kaupungeissa toimitus on mahdollinen arkisin klo 21 asti, muualla klo 14 mennessä. Palveluun kuuluu vain yksi jakeluyritys.

Nouto Tampereen myymälästä – 0,00 €

Voit noutaa tilauksesi myös ilman toimituskuluja Tampereen myymälästämme. Osoite on: 
TAKK / Koulutuskeskus Lumova
Tampereen valtatie 15
33100 Tampere

Aukioloajat: ma-to 9.00–18.00, pe 10.00-16.30,

Muistathan, että tilaus on noudettavissa vasta, kun olet saanut vahvistuksen siitä, että tilaus on kerätty ja noudettavissa. Tämä on siis eri myöhemmin lähetettävä viesti kuin heti tilauksen jälkeen automaattisesti lähetetty tilausvahvistus. Lähetämme noutovahvistuksen sähköpostilla. Yleensä noutotilaukset ovat noudettavissa 1-2 arkipäivän kuluessa tilauksesta.

Palautusehdot

Palautusoikeus

Asiakkaalla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän palautusoikeus. Palautusoikeus koskee vain alkuperäispakkauksessa olevia uutta vastaavia, käyttämättömiä sekä myyntikelpoisia tuotteita. Palautuksesta on ilmoitettava asiakaspalveluumme 14 päivän sisällä tuotteiden vastaanottamisesta, kirjallisesti tai puhelimitse ennen palautuksen lähettämistä. Paketin noutamatta jättäminen ja/tai ilman palautusilmoitusta lähetetty tuote ei ole hyväksyttävä palautus – kaupan perumiseksi edellytetään ilmoitus asiakkaalta. Veloitamme noutamattomasta lähetyksestä aiheutuneet postikulut asiakkaalta. Jos palautettu tuote ei ole em. uutta vastaavassa kunnossa, ei kauppaa voida purkaa. Mahdollinen tuotteen takaisinlähetys tapahtuu asiakkaan kustannuksella.

Palautuksen toimitus ja kulut

Palautuksen aiheuttamat kustannukset veloitetaan asiakkaalta. "Asiakaspalautus"-tunnuksella tai -osoitekortilla lähetetty palautus pakettina maksaa 6,00 euroa. Kirjekokoisen asiakaspalautuslähetyksen kulut ovat 3,00 euroa. Palautuskulut peritään rahojen palautuksen tai laskuhyvityksen yhteydessä. Jos palautat vain osan tilauksen tuotteista, palautusmaksua ei peritä, mutta tilauksen toimituskuluja ei palauteta. Vastuu palautuksen perille saapumisesta on asiakkaalla, joten pyydä palautuksen lähetyksestä kuitti Postissa. Palautettavat tavarat on lähetettävä viimeistään 14 päivän kuluessa palautusilmoituksen tekemisestä. Voimme pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes olemme saaneet tavaran takaisin tai kunnes olette osoittanut lähettäneenne tavaran takaisin.

Rahojen palautus

Kun palautus on vastaanotettu ja hyväksytty, lähettää Klarna sähköpostitse ohjeet rahojen palautusta varten. Maksutavan ollessa luottokortti, hyvitetään palautus luottokorttilaskullesi. Laskun tai erämaksun tapauksessa hyvitys tehdään Klarna-laskulle tai -tilille. Suoritamme palautuksen siis sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia. Laskuhyvityksestä tai rahojen palautuksesta vähennetään em. palautusmaksu. Mikäli tilauksen toimitustavaksi on valittu muu kuin edullisin mahdollinen toimitustapa, ei toimitustavasta aiheutuneita lisäkuluja palauteta tai hyvitetä.

Reklamointi viallisista tuotteista

Ongelmatilanteet kuljetuksessa sekä viallisten tuotteiden osalta: mikäli tuote on kadonnut kuljetuksen aikana, vioittunut tai asiakkaalle on toimitettu väärä tuote, tulee asiakkaan ilmoittaa virheestä välittömästi asiakaspalveluumme. Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vioittunut postissa, on tuotteesta tehtävä välittömästi reklamaatio postiin.


Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. Jalkahoitokauppa käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti. Tutustu tietosuojaselosteeseemma tästä.

Jos kauppasopimusta koskevaa mahdollista erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).